ADL
Almindelig Daglig Livsførelse
ADL er et fag som alle unge på Dagtilbuddet Egedals Mestringsforløb og STU kan vælge i deres undervisningsforløb.
Her arbejder vi med praktiske kompetencer som er genkendelige og brugbare i et hverdagsliv og som forbereder de unge til at kunne leve et så selvstændigt liv som muligt.
Et ADL-forløb kan indeholde følgende fag:
Krea
I Egedal kreative værksted vægtes proces frem for produkt og her kan eleven i fred og ro fordybe sig i visuelle og kreative udtryksformer og håndværk.
Værkstedet er et tilbud om 1:1 kontakt i et trygt og inspirerende miljø. En af hensigterne med værkstedet er, at give den unge mulighed for at være i et frirum, et sted at koble fra uden udviklingspres.
Der kan blandt andet tegnes, males, formes keramik, syes, lyttes til musik. Man kan også selv komponere musik, fremstille smykker, fotos, digte. Man kan strikke, hækle eller skrive, samt arbejde med forskellige former for tekstil, blandt andet silkemaling og uldfiltning. Man kan også “bare” være her.
Læringsmuligheder:
- Personligt: Den unge får et roligt rum at være til i, og har, gennem det kreative, mulighed for at fordybe sig og udtrykke sig non-verbalt.
- Socialt: Der kan samarbejdes om processer og produkter og man kan lære af de aktiviteter de andre unge bevæger sig ud i.
- Fagligt: Forskellige håndværksfærdigheder og udtryksformer og muligheden for at forstå og gennemføre processen fra ide til produkt.
It & Gamer
I IT og Gamer får eleverne mulighed for at dygtiggøre sig inden for spil i forskellige genrer og på forskellige platforme. Der vil også være undervisning i den historiske spiludvikling, samt debatter om ”det gode spil”.
It: I IT gennemgås basisprogrammer i fx Microsoft office. Der vil være fokus på hvorledes man begår sig på nettet. Etiske overvejelser om hvilket sprogbrug man bruger, og hvilke grafiske billeder, der er acceptable at dele når man kommunikerer med andre på sociale medier, overvejelser om lukkede versus åbne foraer. Der vil også være fokus på sikkerhed når man færdes på nettet generelt. Eleven vil blive præsenteret for de mest udbredte sikkerhedstrusler og hvordan man kan sikre sig imod dem. Der vil også blive undervist i vedligeholdelse/opdatering af pc’er, samt grundlæggende viden om hardware.
Læringsmål:
- Personligt: At indgå i et fællesskab og lære at afkode fælleskabets sociale koder online og offline. At reflektere over balancen mellem spilletid og andre gøremål, at reflektere over brug og fremtoning på sociale medier og hvad det gør ved vores interaktioner.
- Socialt: Refleksioner over andres syn på den unge og dennes adfærd. Hvordan ser den unge ud (fremtoning, kropssprog, påklædning).
- Fagligt: Spil kan styrke bl.a. reaktionsevnen, strategisk og logisk tænkning, fordybelse, og evnen til at samarbejde. Med viden om gode spil og bevidsthed om tidsforbrug på spil, kan spil være en god måde at styrke de sociale kompetencer for unge, da de i fællesskab kan fordybe sig i spillet. Netsikkerhed og IT færdigheder, samt sociale og etiske regelsæt på sociale medier i åbne såvel som lukkede foraer.
Musik
Musikundervisningen foregår i et professionelt lydstudie. De unge har mulighed for at spille forskellige instrumenter og få sangundervisning.
Vi tilbyder også forløb i pro-tools, hvor man kan lærer at producere musik.
Undervisningen varetages af to engagerede undervisere, som begge er professionelle musikere.
Læringsmål:
- Personligt: At udtrykke sig og finde identitet i musikken og i et musisk udtryk
- Socialt: At kommunikere og spille sammen/mødes i kraft af musik som udveksling
- Fagligt: At lytte til, skrive, indøve og indspille musik og at få forståelse for processen fra inspiration til udøvelse og færdigt musikprodukt.
Foto
I Foto beskæftiger vi os med at se på, forstå og skabe et visuelt udtryk og værk. Vi arbejder med at stoppe op og gå på opdagelse; at betragte det vi møder fra nye og forskellige perspektiver og ståsteder. Der arbejdes på forståelse for kameraets teknik og via praktiske øvelser øves færdigheder i at fotografere.
Der er mulighed for at have fokus på eget projekt og på fordybelsen af at arbejde med egne fotografier, på at arbejde med visuelt udtryk som kommunikation, digital redigering, og der er mulighed for at arbejde med et fælles og større fotoprojekt. Der er mulighed for også at fotografere produkter og sociale arrangementer i kaffe-kage & juicebaren, hvor fotografiske værker og projekter meget gerne må udstilles og fejres ved en fernisering.
I faget Foto er de unge selv med til at komme med ideer og udvikle selve processen ud fra hvad man finder interessant.
Læringsmål:
- Personligt: Hvad vil du/ vi fortælle med et fotografi? Få øje for de små detaljer i et fotografi? Forskellige perspektiver på fotografiets objekt, på verden, og på mig dig selv og dine omgivelser.
- Socialt: Hvad lægges op på nettet/ sociale medier. Være sammen om et fælles foto projekt. Billeder kan fortælle andet/ mere end ord. Tage på foto udstillinger. Lade sig inspirere af hvad andre fotograferer/ få nye spændende ideer. Være med til at planlægge dagens arbejde, planlægge, udføre og færdiggøre et projekt. Arbejde i teams med de andre unge på holdet.
- Fagligt: Kameraets teknik. Lysforhold. Komposition. Bliv bekendt med kendte værker, fotografer, og genrer af fotografi. Digital efterbehandling af fotografier. Sort/ hvid fotografier. Print af fotografier. Fotografi som visuel kommunikation. Lave udstilling. Planlægge og afholde fernisering
Spilleværksted
Formål: Spilleværksted er for de elever der har haft negative oplevelser med den almindelige undervisning i folkeskolen, men som har lyst til og mod på, at være en del af et anderledes undervisningsfællesskab. I spilleværksted bruger vi familiespil og fagfaglige spil som udgangspunkt for at give eleven lyst til at:
- lære og bruge de forskellige spilleregler
- være en del af en gruppe
- samtale om relevante emner
- lyst til at lære på en anderledes måde
Læringsmål:
- Personligt: At få følelsen af, at være god til noget og kunne tage imod ros.
- Socialt: At kunne indgå i sociale sammenhænge med spil som samlingspunkt, samt tilpasse sig og aflæse sociale koder.
- Fagligt: At få motivation og lyst til at lære, koncentrationsevne, sprog og talforståelse samt paratviden og sociale kompetencer.
Mentaliseringsgruppe
Dette fag er fokus på den unges personlige udvikling, perspektiver på sig selv og andre, samt følelsesmæssige og sociale kompetencer.
Der arbejdes i en fast tryg gruppe, som er sammensat ud fra den enkelte unges bidrag til gruppen. Undervisningen tager udgangspunkt i de unges levede liv og berører emner som eksempelvis sorg, kærlighed, jalousi, usikkerhed, ensomhed, glæde, og venskab.
Læringsmål:
- Personligt: Her arbejder den unge med selvopfattelse og forståelse af andre, samt andres og egne reaktioner i forhold til omverden. Den unge arbejder med at genkende og håndtere følelser hos sig selv og andre.
- Socialt: Her arbejder den unge på at opnå en forståelse af at tilpasse sig og aflæse sociale koder. Den unge arbejder med at turde stå ved egne svære følelser og sætte grænser også i samværet med andre.
- Fagligt: Her arbejder den unge med motivationen for at lære sig selv at kende, at genkende og rumme forskellige følelser hos sig selv og andre, at dele personlige erfaringer, sætte grænser på en konstruktiv måde – og at indgå i sociale relationer.
Sanseintegration & krop
Formål: Lære at mærke og forstå sin krop, både på det fysiske og psykiske niveau. Der arbejdes på forskellige planer i forskellige miljøer, ud fra den unges egen forståelse og oplevelse af kroppen. Der arbejdes både individuelt og i grupper.
Undervisningen kan indeholde:
- Havbadning hele året.
- Gåture i naturen.
- Trykbørstning.
- Afspænding.
- Massage.
- Yoga.
- Fodbad.
- Fodmassage med bolde.
- Træning.
Læringsmål:
- Personligt: Her arbejder vi med den unges, selvfølelse, selvopfattelse, selvværd og selvtillid, at mærke kroppen, forstå dens signaler og at sætte sunde grænser.
- Socialt: Her arbejder vi med den unges forståelse af sit eget og andres kropssprog og hvilken betydning det har i sociale relationer. Her arbejder vi med den unges kontakt til underviseren og evt. andre elever i gruppesammenhæng.
- Fagligt: Her arbejder vi med den unges motivation for læring, udholdenhed og frustrationstærskel.
Natur & Udeliv
Natur og Udeliv er et praktisk fag, som også rummer teoretisk indhold.
Det praktiske indhold kan være naturpleje, gartner, skov – og havearbejde, grøn sløjd, kursus i anvendelse af maskiner og værktøj, virksomheds besøg, konstruktion og opførsel af udendørs faciliteter
Det teoretisk indhold kan være planlægning af arbejdsopgaver, natur kendskab og forståelse, biologi og geografi, og materiale kendskab
Læringsmål:
- Personligt: Opbygge viden til udvikling af et natursyn. Bruge denne viden i samfundsdebatten omkring natur og miljø. Opnå færdigheder med værktøj og planlægning/udførelse af praktiske arbejdsopgaver i naturen. Opleve den ressource naturen kan være for ens mentale og fysiske helbred.
- Socialt: Opbygning af samarbejdskompetencer og træning i at arbejde i skiftende fællesskaber.
- Fagligt: Bred viden indenfor fagene biologi, geografi, matematik, samfundsfag og natur/teknik. Kendskab til og viden om naturtyper, økosystemer og sammenhænge i naturen. Praktiske færdigheder i brug af værktøj og bygning af udendørs faciliteter.
Knallert kørekort
Der trænes teori og praktisk i lokalområdet, ift. at kunne erhverve sig et knallertkørerkort.
Teori og praksis prøven bestilles og tages hos Politiet i Holbæk.
Læringsmål:
- Personligt: Få oplevelsen af at være god til noget, at kunne tage vare på sig selv, klare daglige gøremål, og kunne tage imod ros.
- Socialt: Refleksioner over andres syn på den unge og dennes adfærd. Hvordan ser den unge ud (fremtoning, kropssprog, påklædning).
- Fagligt: Livsduelighed; at styrke kompetencer i daglige gøremål, så livet og tilværelsen kan blive lettere og mere selvstændig for den enkelte unge.
Transport-træning
At tilbyde undervisning i fagfaglige fag, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige niveau. Der tages udgangspunkt i Folkeskole loven. Der kan tilbydes eneundervisning eller hold undervisning.
Undervisning i fagfaglige fag har E-samtale som obligatorisk lektion.
Indkøb & madlavning
Der planlægges hvad der skal indkøbes til frokosten i dagtilbuddet, dette for en uge ad gangen. Derudover tilberedes der frokost til alle dem der spiser i Dagtilbuddet.
Der serveres fælles frokost hver dag kl 12.00 – 12.30.
Praktisk arbejde/Pedel
I praktisk arbejde/Pedel faget er de unge med til at planlægge dagens arbejde, udføre og færdiggøre et projekt, arbejde i teams med andre unge, og man lærer om de forskellige arbejdsredskaber, vedligeholdelse af disse, samt om årets gang og de forskellige arbejdsopgaver der knytter sig til årstiderne.